Jamu Atau Vitamin Pilihan Anda Untuk Berpantang?

Nukilan Mama Ain
Di Malaysia, pengambilan Jamu semasa berpantang sudah menjadi kebiasaaan kerana itu adalah amalan sejak zaman berzaman. Jika kita pergi ke kedai yang menjual produk herba, terdapat pelbagai jenama sehingga kita tidak tahu yang mana satu untuk dipilih. Saya juga melalui situasi yang sama. Selain bertanya dengan rakan-rakan untuk meminta pendapat tentang set berpantang mana yang harus dipilih, saya juga mencari info sendiri melalui internet.

Sehinggalah saya bertemu dengan Shaklee dan mengetahui bahawa ade alternatif lain untuk berpantang selain menggunakan jamu iaitu Vitamin. Punyalah excited sebab saya ada masalah untuk menelan makanan pahit. Jamu itu kan pahit. Alhamdulillah, saya membuat pilihan yang betul dengan memilih Vitamin untuk kesihatan dalaman selepas bersalin.




Persoalan menarik yang ingin saya utarakan pada hari ini adalah apakah perbezaan di antara jamu dan vitamin??

(1) Bahan kandungan

Vitamin : Setiap bahan di dalam vitamin dipantau serta melalui ujian klinikal untuk mengetahui kesan kepada manusia. Malah, ianya perlu mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia

Jamu : Ada di antara bahan di dalam jamu tidak diketahui sumbernya terutama jamu kampung malah kesan untuk jangka panjang juga tidak pasti.

(2) Khasiat dan penyerapan oleh badan

Vitamin : Vitamin merupakan macronutrient dan micronutrient yang dalam bentuk paling ringkas dan dikenali oleh badan untuk penyerapan khasiat yang lebih cepat.Contohnya, di antara buah limau dan pil Vitamin C, badan akan menyerap pil Vitamin C lebih cepat berbanding Vitamin C di dalam buah limau

Jamu : Jamu juga mempunyai khasiat namun bentuknya yang komplikasi memerlukan badan untuk mengurai bahan jamu kepada bentuk yang boleh diserap oleh badan terlebih dahulu dan mengambil masa untuk badan menyerap khasiat.

(3) Kesan kepada bayi

Vitamin : Vitamin mengandungi bahan yang tidak membahayakan bayi malahan membantu tumbesaran bayi yang sihat dengan penyaluran segala nutrient melalui penyusuan bayi. Ibu masih boleh mengambil Vitamin walaupun anak mengalami penyakit kuning atau nama glemernya JAUNDICE

Jamu : Secara asasnya, jamu adalah bahan makanan yang panas dan ibu perlu memantau keadaan bayi samada mengalami cirit birit atau tidak. Malahan kebanyakan jamu boleh meningkatkan risiko JAUNDICE kepada bayi.

(4) Waktu pengambilan selepas bersalin

Vitamin : Pengambilan vitamin boleh diambil seawal hari pertama bersalin samada ibu itu bersalin secara normal atau caesarian (bedah)

Jamu : Ibu yang bersalin secara caesarian tidak digalakkan untuk ambil jamu malahan ibu bersalin normal pun diminta untuk mengambil jamu 2 minggu selepas bersalin.

Jom tengok apa kata mereka yang mengambil set berpantang shaklee?

'“salam..juz nk share ttg Shaklee set berpantang..honestly mmg superb!sgt berbeza ngan kelahiran pertama sy dulu thn 2010.b4 this, sy tlalu fobia nk bsalin 2nd bb kali neh coz wkt anak 1st, sembelit trok, jahitan lmbt baik, susu bdn amek masa berminggu nr nak ade. Tp tu pon lepas berurut.n yg plg xbesh, bdn sgt lesu lemah x btenaga.

So, bsalin kali neh decide amek set trial bpantang Shaklee lepas bbulan survey testimony org n bc info kt blog. Alhamdulillah sy slamat bsalin 3feb2012 br neh. Hari ni genap 6hari sy bpantang n 6hari gak sy da mule mkn set bpantang shklee + alin suggest mkn osteomatrix cegah sembelit. Syukur Alhamdulillah, segalanye dipermudahkan. Sy x sembelit lgsg wat mase skg, jahitan xrase sakit sgt n luka nmpk cpt sembuh dr dulu. n yg plg besh, hari ke-3 susu da ade n cik b pond a mule mbengkak walo tanpa berurut.family pon perasan sy nmpk btenaga kali neh xmcm dulu.MMG X RUGI LA TRY SET NEH =)”

ehsan kak Chibi

Pilihan di tangan anda. Tetapi secara jujurnya saya pernah mengalami situasi yang sama macam kastemer ini. Fobia dengan pengalaman bersalin kali pertama di mana masa tu saya mengambil jamu yang kalau disebut memang semua orang kenal kot. Tapi saya menderita terkena buasir disebabkan takut hendak membuang air besar. Sakitnya hanya Tuhan yang tahu ditambah lagi luka jahitan masih baru. Bersalin kali kedua saya amalkan supplement shaklee sahaja tanpa langsung menyentuh jamu-jamu kecuali yang dibuat sendiri contohnya amalkan minum air manjakani dan air kunyit. Hasilnya memang SUPERB!. 

Bukan tidak boleh amalkan yang tradisional, tapi pastikan kita tahu kandungannya dan disahkan. Lebih baik buat sendiri air kunyit atau manjakani dari makan benda-benda yang kita sendiri tidak pasti campurannya.

Tidak rugi mengambil set berpantang shaklee ini kerana ramai yang telah memberi respon yang sangat baik. Dalam set ni semuanya sudah complete kerana ianya ada:

1. anti stress - dari B complex (elakkan dari gila meroyan)
2. tenaga dan kecergasan - dari Vitalea
3. membantu pelawasan dan senang untuk membuang - alfslfa (juga membanyakkan susu)
4. membantu wajah ibu berseri dan hilang segala muka yang pucat dan tidak bermaya - vitamin c
5. membantu percepat proses penyembuhan luka - zink

Apa tunggu lagi. Buatlah pilihan yang bijak!
credit:permatacintaku.blogspot

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 

Sila hubungi 0193347834 utk tawaran yang istimewa...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Healthy R Us Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez