Vitamin Kanak-Kanak

Nukilan Mama Ain
Biasalah bila kanak-kanak ni suka makan jajan, gula-gula, ais krim dan sebagainya. Sebagai ibu, saya begitu mengawal pengambilan makanan rapu terhadap anak-anak. Malah anak saya tidak pernah diberi gula-gula dan mereka suka sekali menjerit “Ini junk food! Tak boleh makan!”

Namun, kids are kids. Mereka tetap suka makan macam-macam jenis makanan. Lebih-lebih lagi jika kita pun suka makan junk food.

Jadi, sebagai ibu bapa prihatin, pasti inginkan anak-anak mendapat khasiat makanan sepatutnya. Lebih-lebih lagi bila sudah bercerai susu ibu, 100% nutrisi harian adalah dari pemakanannya.

Dari lahir sampai usia tiga tahun, perkembangan otak sangat sensitif dan bergantung terhadap gizi bayi dan anak-anak. 75% dari kapasiti otak mereka berkembang selama waktu ini. Kerana itu bayi harus diberi susu ibu, dan ibu hendaklah menjaga diet agar mendapat nutrient yang mencukupi untuk dirinya bagi menjaga tahap penting dalam perkembangan bayi.

Setelah usia dua tahun, diet anak harus mengandungi cukup rendah lemak untuk mengelakkan perkembangan penyakit jantung, obesiti, dan masalah kesihatan yang lain di sepanjang pembesaran mereka.

Pada usia lima tahun, otak anak telah berkembang sebanyak 90%.
Antara usia 11 dan 16, anak-anak mengalami growth sput, selari dengan pertambahan berat badan, pembentukan otot dan kematangan alat reproduksi.

Memandangkan kebanyakan ibu bapa hari ni adalah bekerja, maka tugas memberi makan anak-anak jatuh kepada pengasuh atau penjaga, termasuk guru taska, pembantu rumah dan sebagainya. Jika anak dijaga pembantu rumah, mungkin ibu bapa boleh menetapkan ‘rules’ tentang apa yang boleh dan apa yang tidak. Dan boleh meninggalkan makanan berkhasiat dari sumber organik misalnya untuk anak-anak. Namun jika anak dijaga pihak luar, nutrisi harian yang diambil tidak boleh dipandang mudah.

Ingat, makan bukan untuk kenyang tapi untuk membekalkan nutrien kepada tubuh.

Oleh itu, pilihan untuk ibu bapa bagi melengkapkan keperluan harian anak-anak, kini boleh diperolehi di Shaklee.

Chewable Vita C 100mg
-Meningkatkan penyerapan zat besi dari sumber bukan daging
-Untuk kesihatan tulang, gigi, gusi serta struktur am tubuh badan
-Rasa sitrus yang hebat
-Membantu mengekalkan pertahanan semulajadi tubuh badan
-Sesuai untuk kanak-kanak dan dewasa yang sukar menelan tablet




Meal Shakes
-Minuman berperisa vanila yang lazat dan disukai anak-anak
-Mengandungi 19 vitamin dan mineral penting
-Rendak lemak dan rendah glisemik
-Sumber protein dan kalsium
-Sesuai untuk hidangan sarapan pagi dan sebelum tidur
-Pastikan anda memberikan yang terbaik untuk anak-anak. Kepentingan nutrisi ini bukan sahaja untuk tumbesaran tubuh badan mereka, tetapi juga untuk otak yang cerdas.


Sila hubungi untuk sesuatu dengan PERCUMA... 019-3347834



0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Healthy R Us Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez