Period Tak Teratur? Gangguan Hormon?

Nukilan Mama Ain
Period tak teratur? Gangguan Hormon? Pening kepala setiap bulan memikirkan tidak didatangi 'kawan baik'? Gangguan ini juga kadangkala menyukarkan kita untuk mengandung..


Irregular Period atau kitaran haid tidak teratur adalah antara masalah yang tidak boleh dipandang remeh jika anda ingin menimang cahaya mata.



Kenapa perlu mempunyai kitaran haid yang teratur??



Ovulasi berlaku semasa kitaran haid iaitu pada hari ke 14 dari hari pertama kedatangan darah haid. Jika anda tidak mempunyai darah haid,bermakna badan anda tidak mengeluarkan ovum atau telur untuk persenyawaandengan sperma. Kitaran haid (period cycle) yang teratur setiap bulan memudahkan untuk anda mengetahui waktu subur dan merancang untuk mendapatkan anak.

Bagaimana?

GLA complex kerana membantu menyelesaikan masalah kitaran haid tidak teratur ( irregular period ). Ramai yang sudah berpuas hati.. Anda bila lagi?

Apakah keistimewaan Shaklee GLA complex berbanding Evening Primrose Oil (EPO) jenama lain?

Evening Primrose Oil diambil daripada bunga evening primrose (EP). Benih bunga liar EP mengandungi sehingga 25% asid lemak penting termasuk Linoleic Acid (LA) dan Gamma-Linoleic Acid (GLA). Asid Lemak sangat mempunyai banyak fungsi dan sangat penting kepada tubuh kita terutamanya wanita. EPO supplement perlu mempunyai sekurang-kurangnya 8% GLA complex.

Peringatan : EPO TIDAK BOLEH diambil semasa kedatangan haid.
Shaklee GLA diekstrak daripada minyak borage yang mengandungi GLA semulajadi yang sangat pekat dalam bentuk yang dengan mudah diserap. Ia dinamakan GLA complex kerana selain borage oil di dalamnya terdapat campuran vitamin E dan minyak benih bunga matahari.

GLA complex BOLEH diambil semasa kedatangan haid.
Peringatan : Jika anda mengambil warfarin atau ubat mencairkan darah, elakkan pengambilan GLA.

Kenapa GLA penting?

Gamma-linoleic Acid (GLA) merupakan sejenis asid lemak Omega-6 yang digunakan oleh badan kita untuk membentuk prostaglandin – bahan berkesan berupa hormone yang membantu badan mengawalatur proses badan yang normal.

Kesimpulan : Di dalam EPO terdapat 25% GLA dan Shaklee GLA complex memberikan anda 100% GLA. Jadinya sudah jelas yang pengambilan ShakleeGLA Complex adalah lebih baik daripada EPO.

Tips untuk mengandung dengan GLA

Utk conceive guna GLA..paling penting,period cycle kena tetap supaya senang nak kira ovulation period..katakan period cycle 28hari..so ambil gLA complex daripada day 1 period sampai sehari b4 ovulation..dlm kes ni sampai day 13 la..pastu stop sampai next period..kalo lekat,period x dtg la..vitamin lain amik cam biasa sbb amik vitamin asas ..bile berjaya..alfalfa stop sekali ngan GLA.
credit: tuty rahiza


Tunggu apa lagi? Anda juga berpeluang untuk menjadi ibu tahun hadapan, jadi berusaha lah... Insya Allah... Sila hubungi saya untuk konsultasi dan sbrg pertanyaan 0193347834...


0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Healthy R Us Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez