KESAN MAKAN TELUR DENGAN KERAP

Nukilan Mama Ain
Kesan Makan Telur dengan Kerap

"Kajian terbaru melaporkan walaupun telur menggalakkan apa yang dikenali sebagai kolesterol baik HDL, namun ia dapat meningkatkan kolesterol menyeluruh."

"Kata pengkaji, pada dasarnya pengguna wajar mengehadkan pengambilan telur untuk mengurangkan bahaya penyakit jantung."

"Tujuh belas kajian perubatan membabit
kan 556 individu mendapati tambahan 100 miligram (mg) kolesterol kepada pemakanan setiap hari yang menyamai separuh telur boleh meningkatkan nisbah kolesterol menyeluruh kepada kolesterol HDL di dalam darah."

"Mereka membuktikan, disebabkan kolesterol tambahan itu, memakan lebih daripada sebiji telur setiap hari akan meningkatkan risiko serangan sakit jantung pada kadar kira-kira dua peratus, yang disifatkan sebagai paras yang tinggi."

"Kolesterol yang ditemui dalam makanan berasaskan haiwan seperti daging dan produk tenusu dibuktikan sebagai punca peningkatan kolesterol menyeluruh dan kolesterol tidak baik LDL, yang menyumbang kepada bahaya penyakit jantung."

"Namun, sesetengah kajian menunjukkan telur secara khusus tidak memberi kesan risiko kepada seseorang kerana ia juga menggalakkan paras darah HDL, yang melindungi mereka daripada penyakit jantung."

"Tambahan pula, telur mengandungi jumlah kecil nutrien lain yang mungkin mengurangkan risiko penyakit jantung seperti vitamin E, folet, vitamin B dan asid lemak tak tepu."

"Namun, pengkaji terbabit merumuskan bukti keseluruhan kajian menunjukkan penggunaan telur tanpa had perlu dielakkan"

___________________________________________________________

Telur ayam kampung amat tinggi permintaannya kerana ia mengandungi vitamin dan galian yang mencukupi hasil dari pemakanan yang asli dan organik, iaitu bebas dari bahan kimia. Sebiji telur ayam mengandungi lebih kurang 10% cangkerang, 30% kuning telur dan 60% albumen (mengikut berat)

Kandungan kimia telur ayam, telur itik dan telur puyuh tidak terlalu berbeza di antara satu dengan lain, kecuali kandungn kolestrol telur itik adalah tinggi sedikit iaitu lebih kurang 16.20 mg bagi setiap gram kuning telur. Kandungan telur kaya dengan protein, vitamin dan lemak yang mudah dihadam. Telur juga merupakan punca mineral perlu dan mengandungi kalori yang rendah. Nilai pemakanan telur tidak bergantung kepada warna cangkerangnya.

Bahagian putih ini mengandungi protein-albumin dan tidak mengandungi vitamin larut lemak. Apa yang agak unik ialah ia mengandungi sejenis lagi protein yang dipanggil ‘avidin’, iaitu sejenis bahan antibiotic semulajadi yang amat berguna untuk melawan jangkitan mikro organisma yang dapat merosakkan telur itu. Antibiotik ini wujud bersama-sama dengan biotin dan akan musnah apabila dimasak. Kadar lemak dan kalori dalam telur adalah rendah tetapi ia kaya dengan sumber protein dan vitamin A.

Bahagian kuning telur merupakan makanan yang mengandungi zat yang berbagai dan seimbang. Selain kolesterol, ia mengandungi banyak zat-zat makanan yang penting. Di antaranya ialah 67 mg sulfur atau 8% daripada keperluan kita seharian. Jumlah ini bukan mudah untuk kita perolehi dalam lain-lain makanan.

Sebiji telur juga mengandungi :
0.7 mg zink
1.2 mg besi
5.5 mg magnesium
16 mg inositol
27 mg kalsium
76 mg potassium
253 mg choline
100 mg fosforus
590 unit vitamin A

Selain daripada yang disebutkan di atas, telur juga mengandungi :
lecithin,
tryptophan,
pyridoxine (B6),
biotin,
asid folik,
riboflavin (B2),
thiamin (B1),
asid pantotenik (B5),
selenium,
asid amino,
methionin
cystin.

Telur ayam adalah satu-satunya makanan semulajadi yang sangat berkhasiat dan juga antara sumber protein yang paling baik di muka bumi. Dalam tiga daripada empat kaedah saintifik yang lazim diguna untuk mengukur kualiti protein, telur memperoleh skor yang jauh lebih tinggi daripada sumber-sumber protein lain seperti susu, daging lembu, whey dan soya

Kita sering mendengar tentang hubungan kolesterol jahat dengan telur. Adalah diakui bahawa kandungan kolesterol di dalam sebiji telur sangat tinggi, iaitu 275 mg. Tubuh badan kita memerlukan kira-kira 800 mg kolesterol sehari. Kebanyakan orang takut memakan telur kerana kolesetrol tetapi sebenarnya choline dan phosphytidylcholine dalam kuning telur membantu mengelak longgokan kolesterol dan lemak dalam hati dan pembuluh darah. Choline juga membentuk metabolite dipanggil betaine yang berfungsi mengurangkan homocystin, salah faktor penyebab serangan sakit jantung.

Seseorang yang tidak memakan telur atau daging mungkin akan mengambil kira-kira 200 mg kolesterol sehari. Jika dia mengambil susu skim dan Margerin sayuran, jumlah pengambilan kolesterolnya rendah, iaitu antara 100-150 mg sehari. Jumlah kandungan kolesterol dalam telur belum dapat dibuktikan lagi mudaratnya. Tambahan pula, badan manusia akan membina kolesterol ini lebih kurang 1-2 mg sehari (kira-kira 4-8 biji telur). Semestinya, kolesterol (jika tidak diambil berlebihan) bukanlah bahan yang perlu ditakuti, tetapi sebagai sumber yang perlu untuk pertumbuhan badan dan membantu mengukuhkan lagi sistem ketahanan badan.

Makan telur semata-mata tidak akan menyebabkan kita sakit jantung tetapi kemungkinan besarnya adalah disebabkan oleh diet yang tidak seimbang atau tidak ketentuan kandungan dan masanya. Menurut Harvard Medical School Guide to Healthy Eating tidak pernah ada penyelidikan yang menunjukkan bahawa orang memakan telur dengan banyak mendapat lebih banyak serangan sakit jantung daripada orang yang memakan sedikit telur.

Telur tidak boleh disimpan lama atau disimpan di tempat yang panas kerana sulfur yang terkandung di dalamnya akan menjadi rosak dan akhirnya busuk. Kita memerlukan sulfur dan bahan-bahan lain seperti selenium untuk membina kulit, rambut, kuku dan juga membina asid-asid amino dalam sel-sel otak dan untuk membina unsur-unsur garam sulfuric dalam sendi-sendi tulang.

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Healthy R Us Copyright © 2010 Designed by Ipietoon Blogger Template Sponsored by Emocutez